петък, юли 06, 2007

Ах, майн либер Аугуст...


Днес е петък, драги пиячи, аз наслаждавам се на очакването на сладката леност на следващите два дена, и съм настроен философски. Затова тази вечер ще ви говоря за философия. Ако не ви харесва да слушате за философия, просто се съсредоточете върху пиенето, и проблемът ви ще се реши. Както казва една стара кръчмарска поговорка, „Има два начина да започнеш да гледаш философски на живота, и единият е по-приятен.”

Аз трябва да призная, че съм изцяло човек на старата диспенсация. Не тази новата, Диспенсацията на Нибелунгите, а старата, на Святия Дух и Църквата. Даже всъщност съм човек на всичките стари диспенсации – от Сътворението та до Святия Дух. Виждам водителство от Бога навсякъде – и в което Бог говори на Ной, и в което говори на Мойсей. Даже и в Диспенсацията на Изкуплението виждам водителство от Бога за себе си. Само в новата диспенсация не виждам. Явно съм коравовратен.

Коравовратен или не, все пак осъзнавам, че живея във важно време – време на смяна да диспенсациите. На колко хора им се случва да живеят в такова време, че и да го осъзнават? Затова наблюдавам внимателно и правя сравнения между двете диспенсации – старата и новата. Важно е да се наблюдават такива неща. И наблюдавам, че подходът на нас, които сме от старата диспенсация, е съвсем различен от подхода на Бакалов, който е от новата диспенсация. Подходът, искам да кажа, към мъдростта, познанието и философията. Вижда се съвсем ясно как ние от старата диспенсация сме натровени от теолозите, на които сме дали право да изследват Библията и да ни казват какво казва тя. Тези от новата диспенсация не са обременени с такова наследство.

Например, да вземем Огюст Конт, когото Бакалов нарича Аугуст Комт, вероятно защото го смята за германец. В старата диспенсация нашите теолози, защото твърде много им даваме думата, никак не обичаха горкия Аугуст. Изследваха Библията, после изследваха Аугуст, и ни казваха, че Аугуст хвърля експлозии, тоест той е терорист. Аугуст мрази християнството, и тъй като е умен човек, се е заел да изгради религия, която да отрече християнството. Нарича я „позитивизъм”. Аугуст, казват ни теолозите, използва две тактики. Първата е да отрече метафизиката. Тоест, Аугуст отрича възможността човек да научи причината за всяко съществуване. Това очевидно отрича и теолозите, и Библията, защото и двете се занимават именно с изучаване на причините за съществуването. Аугуст казва, че единственото познание, което можем да имаме, е познанието от сетивата ни, и познанието от науката. Можем да знаем това, което е, но не и защо е, или откъде е дошло. Втората тактика е да подчини човека на средата. Теолозите ни казват, че човек има само единствено задължение: Да прославя Бога и да се радва на Неговото присъствие. Всяко друго задължение е само относително и подчинено на това първо задължение. Човек е задължен към своите родители, или деца, или предци, или наследници, или сънародници, или колеги само доколкото е задължен към Бога. Да го кажем така: Човек е роб спрямо Бога и свободен спрямо всички хора. На това Аугуст отговаря:

„Ние се раждаме под товар от различни задължения: Към нашите предци, към нашите наследници и към нашите съвременници.”
Аугуст знае, че на когото служиш, той е твоят бог. И ако убеди хората да се чувстват задължени към своите предци, наследници и съвременници, хората ще приемат своите наследници, наследници и съвременници за свои богове. Затова той подсилва думите си:


„Мъртвите управляват живите.”

И теолозите в старата диспенсация отговарят: „На Господа твоя Бог да се покланяш, и само на Него да служиш”. И още: „Бог е Бог на живите, не на мъртвите”.

Но апостол-пастор-и-другото Бакалов е човек на новата, прогресивна диспенсация. Той не се влияе от лукавите измислици на теолозите. И затова обича Аугуст. Аугуст предизвиква експлозия в духа му, но това е положителна, благородна експлозия. Същите тези думи, които теолозите в старата диспенсация посочват като пример за очевидно отстъпление от вярата и война против християнството, в новата диспенсация „по перфектен начин въплъщават” как Апостола се чувствал по отношение на своето служение.

„Голям праз”, ще кажат по-будните от вас (и по-трезвите, ако са останали такива). „Какво толкова намира Апостола в тези думи? Звучат елементарно, почти лозунгарски.” Да, така е. Позитивизмът наистина в крайна сметка се свежда до лозунгарство; след като няма друга мотивация за хората – няма Бог, и няма вечност – остава лозунгарството. Но за да разберем кое е експлодирало Апостола, трябва да разгледаме думите в техния контекст. Така ни учат теолозите от нашата диспенсация, да разгледаме думите в контекста. Затова ето ви целия цитат:


„Социалният позитивизъм приема само задължения, за всички и към всички. Неговата социална гледна точка не може да включва никакво понятие за права, защото такова понятие винаги се основава на [човешката] индивидуалност. Ние се раждаме под товар от различни задължения: Към нашите предци, към нашите наследници и към нашите съвременници. Тези задължения нарастват или се натрупват, защото минава известно време преди да можем да се отплатим за услугите. Следователно всяко човешко право е и абсурдно, и неморално. Тъй като вече няма божествени права, това понятие трябва да изчезне напълно като свързано само с предишния режим и напълно несъстоятелно с крайното състояние, в което има само задължения основани на функции.”

Сега трябва да ви е ясно накъде ни водят Аугуст и Бакалов. Нямате индивидуалност. Следователно нямате права. Само задължения, които нарастват и се натрупват. Задължения към мъртъвци и неродени хора, които не могат да възкръснат или да се родят преди времето си, за да ви простят и да ви освободят от товара. Божествените права – тоест дадените от Бога абсолютни права – не съществуват, и следователно и човешките права не съществуват. Хората се свеждат до „функции”, и тези хора-функции трябва да изпълняват задълженията си без да очакват почивка или освобождаване от товара. Вече го няма Яков, който се бореше с Бога. Нито Мойсей, който спореше с Бога, „заради Името Ти”. Няма „искайте и ще ви се даде”. Няма заслужена почивка, заслужени законни удоволствия, политически права, Декларацията на независимостта, Америка, демокрацията, осъждането на Холокоста, правото на самоопределение и свободен избор. Като Фродо стоите на брега на реката, а на другия бряг са Назгулите на минали мъртъвци и бъдещи неродени хора, и зовът им стяга отровеното ви сърце, „Ела при нас! Ела при нас! Ще те заведем в Мордор, където няма надежда за изкупление или прошка...”

(Какъв литературен кръчмар съм, а?)

Драги пиячи, добре дошли в новата диспенсация. Диспенсацията на вертикални апостолски структури, регулирани и контролирани кафета и апостолщурмбанфюрери. Диспенсация, пред която Водещите Ценни Братя изглеждат като борци за свобода.

Затова, пийте докато можете. Наздраве!

11 коментара:

Mitko Todor-off каза...

Апостол-пастор-и-другото Бакалов от самото начало на кариерата си показа, че обича оригиналността и не обича да чете разни писаници от теолози. Преди повече от 15 год., "воден от Духа" той проповядва от амвона как в Битие откриваме доказателства за еволюцията. Тогава, обаче той беше само "млад" пастор на новосъздаваща се църква, и когато беше конфронтиран от "стари" вярващи, се покая публично.

Сега той вече е Апостол-пастор-и-какво ли не. И "старите" вярващи вече от опит знаят, че той от тях акъл не ще.

Unknown каза...

" Теолозите ни казват, че човек има само единствено задължение: Да прославя Бога и да се радва на Неговото присъствие. Всяко друго задължение е само относително и подчинено на това първо задължение. Човек е задължен към своите родители, или деца, или предци, или наследници, или сънародници, или колеги само доколкото е задължен към Бога. Да го кажем така: Човек е роб спрямо Бога и свободен спрямо всички хора."

Ти, вярващи кръчмарю, това ли успя да измислиш, докато се наливаше..?
Явно съм попаднал в блога на инквизицията...ха-ха-ха..
Това да не е "Християнската карма"?
Я си сипете нещо читаво, стига с това изпито и повърнато от друг "духовно" мляко... много мирише.
Наздраве!

100-именов каза...

Пазар голям, Милене, кръчми много, можеш да избираш. Ако моята кръчма не ти харесва, намери си кръчма по вкуса, с питиета по вкуса. Аз съм минал през много кръчми през живота си, и знам. Ако ти си намерил твоята кръчма, стой си в нея, аз няма да идвам и да ти казвам, че миришете и ти, и кръчмата ти. Но ако настояваш, мога да дойда и да направя подробен химически анализ и на питиетата ти, и на манджите ти. Също както правя анализ на кафетата на Апостола тук.

А ако си нямаш кръчма, по-добре си намери, седни си там и тогава обсъждай другите кръчми. Иначе и ти като Апостола говориш, а основа нямаш. Говори си де, тук е кръчма, всеки плямпа каквото му е на душата.

Unknown каза...

Наздраве, г-н 100-именов, нека нямаме лошо един за друг. Робската психика е въпрос на личен (дори свещен) избор.Аз уважавам Вашия, простете ми реакцията...беше учудване а не нападение.А кръчмата е интересна.Но какво зло Ви сторих, та ме сравнявате с "Апостола"???

ps: Понеже кръчмата си е ваша, в случай, че съм ви проблем - отивам на плажа...просто повторете поканата ))
Наздраве!!

100-именов каза...

Нямаме лошо един за друг, Милене. Аз съм кръчмар, не мога да си позволя да имам лошо за хората, освен когато не си плащат. Нито те гоня от кръчмата, напротив. Само се опитах да ти помогна, като знам, че човек без своя си кръчма е като дърво без корен. Напротив, остани и се наслаждавай на кръчмето ми. Не си ми направил никакво зло, и сравнението с Апостола беше само условно, не окончателно и категорично.

Робската психика наистина е въпрос на личен, дори свещен избор. Човек може да избере дали да е роб на Бога, или на нещо по-малко от Бога - себе си и своите си измислици и претенции и прищевки, теориите на философите или "учените", политическите идеологии, атеизма, или обикновения скептицизъм. Аз съм обикновен кръчмар, но съм особено капризен по отношение на това кой точно ми е господар - трябва да е възможно най-големият господар от всички, иначе не го ща. Като шъ е гаргъ, дъ е рошъвъ, дет'се вика. Но, разбира се, ти също имаш своя си избор. Влакът има вагони за всякакви пътници: Първа класа вагони за първа класа пътници, и втора класа вагони за втора класа пътници. И господари различни - големи господари за големи роби, и малки господари за малки робчета. Ти ми се чудиш, че съм отишъл при най-големия господар. Аз пък ти се чудя на теб.

Анонимен каза...

Наздраве, кръчмарю !
Налей от онова, духовното....от горния ред вляво... А, добре сме седнали сега! Наздравичка, значи..!
Добре си е тука в кръчмата, стига с тия влакове. В онзи влак, дето го споменаваш - с господарите и щастливите им роби съм пътувал има-няма 7 години. И шафнер бях там, при машинистите помагах, и при кондуктора. Разбрах, че главната цел на щастливите роби бе да превърнат в господар собствения си баща, за да умрат спокойно. Това ме отврати дълбоко и слязох. Помолих баща ми да ми прости слепотата.
Повече там не се качвам.

Я, сипи по още едно малко... че да ходя после. Наздраве !

Анонимен каза...

PS: Трябваше да напиша Баща с главна буква за да е по-ясно, но се боя да не визуализирам в представите Ви онзи изкривен и профанизиран образ, на когото се кланят във всичките робски вагони - от най-големия до най-малкия.
Образа на благия, но всемогъщ и страшен небесен полицай, който е верен да ви даде съответните "благословения" ако, разбира се направите съответните 5 или 7 стъпки за да си ги получите...
Какви чисти, делови бизнесотношения.
Наздраве!!

100-именов каза...

Разбира се, Милене, не ще да ти е лесно. Щом се качваш на влакове без да си осъзнал накъде отиват. И щом слизаш веднага когато не ти харесва личната мотивация на пътуващите във влака. И аз да бях на твое място, и на мен щеше да ми е криво. Да се влияеш от това каква е главната цел на другите и на основата на това да вземаш решенията за пътуванията си... Че и да слизаш и да ходиш пеша само защото не ти харесали пътниците във влака... Брррр, настръхвам. Дано на мен не ми се случи да съм толкова неустановен в стандартите си на избор на влакове и кръчми. Добре че аз винаги съм се влияел само от моите си разбирания и моите си цели, и никога не ме е интересувала мотивацията на другите. В това е предимството да си слуга на най-големия господар. Може би един ден трябва да опиташ. Може и да ти хареса.

100-именов каза...

Сега разбирам, Милене, след като видях последния ти постинг. Ти си избрал изкривения и профанизиран образ, от който да се отречеш. И след това си решил, че тъй като някои хора са ти дали изкривен и профанизиран образ, ти си много обиден и няма да търсиш каква е истинската същност зад този изкривен и профанизиран образ.

Е, вероятно ти виждаш някаква логика в такова решение. Аз ще си позволя да не я виждам. Нали съм роб, не се влияя от образите, които други хора ми дават, търся да разбера същността. А ти се влияй от другите хора, след като си свободен.

Анонимен каза...

'ми то само тоя крив образ прожектират във влака, как да не слазеш.... изморява. И обижда.
Но ако се чувстваш добре вътре - не го напускай, каквото и да пишат такива като мен. Нека всеки е уверен в ума си. А в кръчмата - приказки мно-о-о-о-го.

Та по тоя повод, да кажа...
Не зная дали съм намерил същността за която говориш, но едно разбрах със сигурност :
за да разбирам Баща си трябва да бъда не роб, а Син. Да мисля и живея като такъв.
Засега това ми е предостатъчно.
За останалото си има хора с професия - вярващи, теолози, пастори, овчари (за най-замаените)
Ае, наздраве, че пресъхнах..

Анонимен каза...

А тръгнахме от Диспенсациите...
Лелеееее, що се изля и изпи...