сряда, юли 04, 2007

Апостолски реформатори от всички страни, диспенсирайте се!


Не, драги пиячи, няма да ви развалям храносмилането. Диспенсия няма нищо общо с диспепсия. Приликата е само в една буква, но разликите са огромни.

Апостол-пастор-и-какво-ли-не-още Бакалов е плодотворен служител на нивата. Той има плодове. Един такъв плод е Иво Койчев. Иво Койчев не е чак такъв голям апостол като Бакалов (ка щяло!), но е по-малък апостол. Малък-немалък, и той поназнайва нещо, и той пише блогове. Неговият блог е наречен ROMA DESTINY. Ориентиран е към ромите в България. Поне към онези роми, които знаят какво е интернет и даже знаят какво е блог.

Не само пише блогове Иво Койчев, но и пише за историята. Иво Койчев има философия за историята, и може да ни обясни точно как се развива историята, на какви периоди, и какво можем да научим от историята относно бъдещето. Смущаващото на пръв поглед е, че Иво Койчев пропуска да свърже историята с най-важния дял от историята – историята на апостол-пастор Георги Бакалов. Някак историята си остава самостоятелна, висяща в нищото, лишена от жизненост и сила, след като в цялата статия на Иво Койчев не се споменава нито веднъж името на апостол-пастор-и-тъй-нататък. Но това е само на пръв поглед. По-нататък, в обзора на статията, ще видим, че всъщност Иво Койчев по един много уместен, но и много тънък и неуловим начин вмъква личността на Апостола в историята на човечеството.

Не-чак-толкова-велик-апостол Койчев разделя историята на периоди, които той нарича „диспенсации”. От детството си имам вложена в ума си една стара ромска поговорка, от която винаги съм се водил: Si fueris Romae, Romano vivito more. Ще рече, като си сред роми, живей като ром. И тъй като от блога на Иво Койчев виждам, че той много обича да дава дефиниции на неща, аз реших да проверя какво е „диспенсация”, за да знам за какво говорим в историята. Dispensatio се оказа стара ромска дума, която означава много неща, най-вече означава „разпределям, раздавам безплатно”. Например, този списък тук с имената на всички, на които съм дал пиячка на вересия и чакам да ми платите, ако реша да го изгоря и да не си чакам парите, или ако реша да ви давам пиене безплатно, тогава това няма да е Кръчме Реформация, а ще е Диспенсе Реформация. Dispensatio може също да означава управление, регулиране, контрол над собственост, имение, домочадие. В този смисъл може да се каже, че апостол-пастор Бакалов е Диспенсатор на Кафе Реформация: Той казва кой може да пише, кой може да коментира, кое може да се коментира, как може да се коментира, проверява всеки коментар, отговаря на всеки коментар, и проверява дали са ви изгладени панталоните като влизате в Кафето. Като сме подготвени така терминологично, можем да продължим с терминаторската статия на Иво Койчев.

Койчев чете Библията и вижда девет диспенсации в нея. Цитирам дословно, за да не объркам нещо:

Диспенсация на Сътворението.
Диспенсация на Адам.
Диспенсация на Ной.
Диспенсация на Патриарсите.
Диспенсация на Мойсей и закона.
Диспенсация на Давид и царското управление.
Диспенсация на Изкуплението.
Диспенсация на Святия Дух и Църквата.
Диспенсация на Управлението на Божието царство чрез Църквата.

Във всяка диспенсация, казва ни Иво Койчев, Бог води своите хора по нов начин, различен от предишните. Веднъж тъй, друг път иначе. Идва му на Бога едно нещо наум, после друго. Опитва това, после онова. После пак пробва предишното – може пък сега да заработи, знаеш ли?

Аз имам съвсем лек проблем с тази класификация на диспенсациите – твърде малко са. Само в последните 20-30 години мога да покажа на Иво Койчев няколко различни диспенсации, които Койчев е пропуснал, и в които Бог води своите хора по различен начин. Например, от пастор Павел Игнатов знаем, че в Диспенсацията на Водещите Ценни Братя Бог ги е водил да имат двоен стандарт. Така си го казва Игнатов. Можем ли да спорим с Бога, ако води хората си така? Имаме сега Диспенсация на Новата Вълна (Ню Уейв), в която Бог води своите хора много яко с твърда музика. Само в живота на апостол Бакалов виждаме поне две диспенсации: В първата го води да е в конфликт с пасторите на Шесто управление, във втората го води да се обединява с тях. Мога да покажа и още, но засега ще се въздържа. Нека да следваме класификацията на Койчев.

За старите диспенсации не знам какво да кажа. Но ще се опитам да вникна в новите. Диспенсация на Изкуплението, после на Святия Дух и Църквата, и после на управлението на Божието царство чрез Църквата. По време на Изкуплението Бог води своите хора по един начин. Изкупва ги, например, ако вярваме на името на диспенсацията. Преди не ги е изкупвал, сега ги изкупва. След това решава да не ги изкупва. Не е рентабилно, вероятно, пък и звучи сякаш неговите хора са емисия ценни книжа на фондова борса. Затова ги предава на Святия Дух и Църквата. Да видят хубаво ли е. След като на Святия Дух и Църквата им омръзва да си играят с Божиите хора, идва ново забавление: Управлението на Божието Царство чрез Църквата. Тъй като начинът на водене тук е различен от предишните, Святият Дух не участва – той си е изиграл играта в предишната диспенсация и сега не му е интересно. Тази диспенсация се играе само от Църквата, и то като управление. Това Койчев го вижда в Библията. Не знам какво ще стане, когато на Църквата й омръзне да управлява. Койчев ще трябва да види и друга диспенсация в Библията. Десета диспенсация. Десет е по-закръглено от девет. Верно, не се дели на три като девет, но пък съвпада с десетте заповеди. А ако вкараме още две, ще имаме дванадесет диспенсации. Дели се на три, дели се на четири, и съвпада с броя на племената и с броя на апостолите и с броя на звездите на знамето на Европейския съюз. И е една дузина. Съвсем точно.

Нека да погледнем на диспенсациите на Койчев от друга гледна точка. Последната диспенсация се различава от другите осем по една важна характеристика. Можете ли да се сетите каква е?

Всяка от първите осем диспенсации е пряко свързана, или дори кръстена на конкретна личност: Адам, Ной, Давид, Патриарсите (Авраам, Исак, Яков), Мойсей, Святият Дух. Две не са кръстени на никаква личност, но от контекста става ясно на кого са: Сътворението е на Бог Отец, Изкуплението е на Бог Син, Исус Христос. Само последната, деветата диспенсация не е кръстена на никого конкретно. Нещо безлично: Управлението на Божието царство. Да не би Бог да е променил принципа си на действие? Така изглежда.

Само изглежда, обаче. Реалността е друга. Иво Койчев ни обяснява нататък подробности относно тази нова диспенсация, която вече не е на Святия Дух или на Изкуплението, а е на Управлението. Той ни казва, че в момента сме в преход към тази диспенсация, и той нарича този преход „Апостолска Реформация на Църквата”. Значи точно както Мойсей започна диспенсацията на Мойсей, и Исус Христос започна диспенсацията на Изкуплението, така има някой, който започва тази новата Диспенсация на Управлението на Божието царство. Кой е той? Ами преходът към новата Диспенсация се нарича „Апостолска Реформация на Църквата”. Значи, мъдрите хора, които изследват Писанията, ще познаят идването на Човека по тези думи: Той ще използва за своето служение името „Апостолска Реформация”. Ако сте мъдри, ще се сетите кой е Човека. Ако не сте мъдри, ще се чудите и маете, и ще пропуснете благоприятния ден.

Вече сте се сетили, защото сте умни пиячи, наздраве!, че ако трябва да продължим традицията да назоваваме диспенсациите на тези, които са ги започнали, новата диспенсация трябва да бъде по право наречена Диспенсация на Бакалов. Какво знаем за тази диспенсация? Бог ще води своите хора по начин, по който не ги е водил преди. Това няма да е чрез Святия Дух – това беше в предишната диспенсация. Няма да бъде в изкупление – това беше преди две диспенсации. Мойсей, Давид, Патриарсите, Ной, Адам, тези не важат, и направо можете да си откъснете тази част от Библията, освен ако не ви се четат древни приказки за приспиване; Бог няма да ви води по този начин. Сътворението... Това не знам. Не знам как точно Бог е водил хората при Сътворението. Няма да е било лесно, след като е бил зает със самото Сътворение. Вероятно само му са се пречкали, и е трябвало да ги мести насам-натам за да си свърши работата за шест дни. Но това няма значение, тази диспенсация е далеч. Та, не чрез Святия Дух, не чрез всичките тези други неща, тогава как ще ни води Бог?

Не се сещате? Вижте името на диспенсацията. Диспенсация на Бакалов. Сега сещате ли се?

Та това е, драги пиячи, време е да се диспенсираме. Верно, това диспенсиране може и да диспепсира някои от вас. Но нямаме избор. Ако Бог сменя диспенсациите, ние можем ли да спорим с него?

Да полеем новата Диспенсация!

8 коментара:

Анонимен каза...

A nazdrave ot edin preminal prez pone 2 dispensacii, i osirutial bez Bakalovata dispensacia. tazi vecher shte se nasmukam za da zabravia mukata.

Анонимен каза...

Да знещ, 4е те 4етем блогъре. Браво!

Анонимен каза...

Да знещ, 4е те 4етем блогъре. Браво!

Анонимен каза...

Е,те тука ми е мястото. Откога чакам да попадна на такова място. На други места, като кажа "наздраве" ме четат подозрително, а тука направо с това се почва, евала. А за темата, пак евала. Тоя Иво Койчев я го знам бе, голем апостол, едър човек, абе както и да е. Сега се сещам една случка, имах един колега от тая църква, дето ша ни управлява де, та говорехме веднаж за Жорката Бакалов и аз така му казах името. А той(колегата де) ми казва ядосано: "...винаги казвай "апостол" пред името му...". А аз му викам "Чекай сега да се разберем. Аз знам само за един по-скорошен апостол - Апостол Карамитев, ееей викам му на колегата голема работа беше, лека му пръст. А колегата...... Ама аз май много се разприказвах. А наздраве!

100-именов каза...

Наздраве и на тримата ви, настанявайте се. Имате по едно за сметка на заведението, за добрите думи.

Анонимен каза...

Kato stava duma za apostoli.Az prez 93 hodih na edno sabranie na Apostolska zarkva v hotel cherno more,Varna.Avstriizi niakakvi.Taman 5 apostola imashe v zalata.V Avstriia obache imalo kolkoto si iskash.Pak az si misleh che sa samo 12.Vsashtnost 13 kato se vklyuchi i Pavel.A sega i Gosho stanal Apostol.Niakoi moje li da me svetne kakva e savremennata prozedura za stavane na apostol,che ne ya znam.Bibleiskata ya znam.Blagodaria prdvaritelno.

100-именов каза...

Не знам каква точно е процедурата, но в нета открих сайт, на който са изброени "апостолски" служения. Петнадесет страници ситен шрифт, апостол до апостол наредени.

Аз мисля, че че съм стигнал до някакви улики относно каква е процедурата, но ще я опиша подробно в лекция някоя вечер. Има си изисквания, със сигурност.

100-именов каза...

Прави впечатление, обаче, че апостолите са разпределени доста неравномерно по света. Например, Италия има само един. Сингапур има цели четири. Сингапур трябва да е стратегическо място за Бога. Вероятно заради безмитната зона.