неделя, юли 08, 2007

На колко вълни сте?


Важното в кръчмарския бизнес е винаги да си напред с новините. Затова в старо време в кръчмите слагаха радиоапарати, онези големи с въртящите се потенциометри за станциите, за да могат клиентите да се отпуснат, да пийнат, и малко да наваксат с новините. Днес в кръчмите слагаме плазмени телевизори, хората да гледат мачовете от световното, и пак да пийнат. Аз пък, нали съм във виртуалния бизнес, ходя по другите кръчми и заведения за да видя какво става, и да ви информирам.

Сега е много hot да се говори за „новата вълна”. Винаги е било hot да се говори за нови вълни. От горе-долу 3000 години писана история все е hot да се говори за новата вълна. Новото винаги е било по-добро, дори когато не се знае какво е новото, или когато няма никаква вълна, или когато новото е добре забравено старо. Няма нищо по-добро от новото, вярвайте ми. Затова отидох на новата вълна. Да видя кое как е, пък и да понауча някои нови мурафети в евангелския маркетинг.

Разбира се, за да съм пълноправен участник, трябва да се регистрирам. По неизвестни за мен причини регистрацията не ме попита такива естествени въпроси за новите вълнари като, „Провиснали ли са ви гащите до под.....?”, или „Имате ли мъничка татуировка на ......?” или така нататък. Значи, реших, все пак мога да мина през ситото. И тогава се сблъсках с въпроса, който ми изглеждаше грубо погазване на моето право на лична неприкосновеност:

НА КОЛКО ВЪЛНИ СТЕ БИЛИ?

Е, сега, рекох си, какъв пък е този въпрос? На колко вълни съм бил КОГА? Снощи? Па мога ли да си спомня? Май бях на три вълни, и още едно полюшване, ама не и на повече, защото трябваше да приключвам касата на кръчмата за седмицата. Митето Тодорофф, той първо ми вика, че нямало въобще да се вълнува, защото му рефлектирало лошо на другия ден, та затова тази вечер си поставил дифракционна решетка; после го гледам, достигнал интерференчния максимум и май не го беше грижа за рефлекциите. Влезе някакъв си Милен, и отначало бая ми изглеждаше да е на доста ултракъси вълни, после се разбрахме като хора, и мина на средни. Имаше и други хора, едни на звукови вълни, други в инфрачервения спектър... Ама какво ви влиза на вас в работата? Така и исках да напиша: „Какво ви влиза в работата!!!” Но не ми даде. Имаше опции, и аз избрах „нула”. На колко вълни съм или съм бил си е лично моя работа, няма защо те да знаят.

И докато ме регистрираше сайтът, все си мислех как е възможно. Не е ли „новата вълна” онова мероприятие, на което ходят 14-15-годишни момичета и момчета? Наистина ли ги питат на колко вълни са били? И какво ли означава този таен въпрос? Може ли да означава нещо различно от това, което аз като кръчмар си въобразявам?

И като влязох, отидох във форумите. Защо форумите? Защото форумите на един сайт са най-близкото нещо до кръчма. Няма да обсъждам това нашироко, но да знаете, всеки форум е по-лош от кръчма. Ако имате дете, и изборът пред вас е дали да оставите детето си в кръчма воняща на мастика и цигарен дим, или да го оставите в интернет форум, веднага изберете кръчмата. Незабавно и без колебание. В кръчмата ще го потупат по главичката и ще му купят марципанче или народна вафла. Във форумите ще го направят на народна вафла.

И какво мислите открих във форумите? Открих дискусия на тема, „Какво обичате/не обичате да пиете?” Не е шега работа. Малолетни момичета и момчета откровено обсъждат въпроса за предпочитаните питиета. Едни не харесват алкохола, други си опитват по някоя бира от време на време, има и по-смели. И дискусията продължава от 2004 досега, вече три години. Расте горда смяна в евангелските църкви, която се занимава с важни духовни въпроси. И питиетата са само един от тях. Има и други важни въпроси, толкова важни и духовни, че Исус Христос на 11-годишна възраст дори не би се сетил за тях, докато си говори със законоучителите в храма. Ами не е бил на „новата вълна”, затова.

Което повдига въпроса кое точно е вдъхновило Николай Кокончев да организира такова събитие, където малки дечица биват подмамени надалеч от родителите и семействата им, за да се съберат заедно без родителски надзор и са създават отделна „тинейджърска култура” на поклонение пред определени типове музика, поведение, мода или сценични и музикални фигури. Да се надяваме, че някъде в Библията има примери за такива мероприятия на разделяне на децата от семействата им. Защото ако няма, тогава ще трябва да търсим първообраза на тези мероприятия в пионерските лагери и комсомолските бригади от времето на комунизма. Ние не вярваме, че Кокончев може да е вдъхновен от комунистическия пример, нали? След всичко, което се изписа за духовните подвизи на неговата фамилия преди 1989, ка щяло! Пък и в крайна сметка, сайтът на „новата вълна” има изписани библейски стихове тук и там, и значи трябва да е християнски, не е ли така?

Аз обаче имам съмнения. Макар и кръчмар, оставам си задръстен и консервативен по тези въпроси. Все не мога да намеря в Библията онези стихове, които оправдават събиране на невръстни деца без здрава формирана ценностна система на едно място без надзора на собствените им родители, пък било то и в името на някакви привидно праведни цели. Все си мисля, че докато човек не се е научил самостоятелно да работи и да си изкарва хляба, не може безопасно да бъде оставен самостоятелно да се забавлява и куфее. Затова и не съм впечатлен от резултатите от анкетата „Защо беше на Сарафово’06”, където мнозинството от дечицата отговарят, „Защото имах нужда от отговори в живота си” или „Защото се нуждая повече от Бог в живота си”. Ако не са намерили отговорите и Бога в семействата си, и ако не са ги намерили в църквите – което май е логичният извод – „новата вълна” само може да ги обърка. Пък за да намериш отговорите, трябва да знаеш въпросите. Колко от тях могат да зададат поне един правилен въпрос?

Но Кокончев е пастор, аз не съм. Той вероятно вижда по-дълбоко в Библията отколкото аз мога да видя. И той може да поеме тази отговорност. Пък и кой ли ще вярва на кръчмарите. Ние сме алчни типове, дето само за пари мислим, строим си скъпи къщи и караме скъпи коли. За разлика от пасторите, чиято честност и безкористност са отвъд всякакво съмнение.

Което ми напомня, че някои от вас ми дължат пари...

7 коментара:

Анонимен каза...

Ето пак се смея! Това сега на какво прилича? Това кръчма ли е или комедиен клуб?

Анонимен каза...

Верно ли ве, блогъре.. това, за вълните??
Мно'о яко, 'ко й тъй.
Аз уж съм близо, пък съм изтървал.
Това , за "повече Бог в живота" ме потресе грозно )))
Трябва да проверя в Метро - там може да е на промоция.
а за семействата - не съм съвсем съгласен. Там могат да ти дадат сдъвканите и изплюти клишета, или да те научат да мислиш. Ама да ти показват Бог ...не съм сигурен. Той не е канарче.
Колкото до пиенето - сигурно се пие туй-онуй. Само да не пушат, че е вредно.

И колко е добре да застанеш в тъмния ъгъл на залата и тихичко да се помолиш : "- Благодаря ти, Господи, че не съм от тия дето пият и пушат.." И ти става едно хубаво, такова, ... свято...

Хайде , наздраве , че някои вече яхнаха вълните...
(вчера във Варна имаше регата)
Плаща..

Анонимен каза...

Привет на мебелите!!
Последвах вълновия линк, който ни даде, любезни кръчмарю, и не съжалявам. Добра смяна расте, с ярко и съвременно присъствие, таквоз...
Нека някои смее сега да говори, че нямало примственост в църквите!
Те, младите, взимат рап, метъл или к'вото им трябва там, (само да е съвременно), сменят текстта, и....хоп - готово. Християнско звучене. По същия начин в ранната църква (по времето на Константин Велики и след него) подменят имената на най-големите езически празници, като запазват датите заради инерцията на народа. По този повод днес имаме Рождество Христово на 25-ти декември, а януарските Календи пращят от именни дни на велики светии.
Всъщност, децата действат напълно в духа на добрата стара традиция.... почти апостолска.

Да разбирам ли, че това ви е подразнило ?? И защо?
Нима това не е църковна политика от 3-ти век , та до наши дни?
Наздраве!!

Анонимен каза...

Da znaesh, 4e w www.dir.bg, klub Hristinstwo sme ti dosta fenowe!
Ela da izpiem po edno tam.

Анонимен каза...

Ti kato se razhojdash nagore nadolu, nqma na4in da ne si popadnal na towa :http://www.mediatimesreview.com/march2007/Future_role_of_Bulgaria_in_EU.php
Davam ti go za da go kometirash dokato byrkash kokteilite. Ili ti kokteili ne piesh...

100-именов каза...

Благодаря за поканата, Бяло облаче, непременно ще дойда да ви навестя при първа възможност.

Благодаря и за линка. Ще я коментираме, разбира се, как не. Та нали Апостола за това я е писал, за да я коментираме тук в Кръчмето.

URAGANNNN каза...

ДжийзъсАйдъл.бг
(god gave ME style)

Джийзъс айдъла е тука!
Айде всички се понапънете,
за следващата светска кука,
гордостта си пригответе!

Ше мерим не по помазание,
а по кълчене на гласове и трътки,
те тва е християнско занимание --
слава на "смирени" глътки!

Имаме си християнски марки,
татуировки, грим и бижутерия,
очакваме и дрога и цигарки
и хомо-лесбо периферия!

Джийзъс айдъла те чака --
не се срамувай -- Господ те обича,
стига си завиждал в "мрака" --
на сцената му по прилича!

25. 06. 2007 г.
Прага