понеделник, юли 02, 2007

Майскиот Кит и Тоооооничкото Еленче

Драги пиячи, аз все съм си мислел, че Кит де Майо е латиноамерикански празник. Като Синко де Майо. Синко де Майо на Мексико, Кит де Майо на Еквадор, например, или на Боливия. Тези дни разбрах, че то било човек. Човек се учи докато е жив. За свое оправдание мога да кажа, че винаги съм знаел, че „Еленков” не е артикул от менюто на ресторанта в Ловната хижа.

На американските фондови пазари има една теория за предсказване на пазара, която се казва odd-lot theory. Тази теория казва, че малките участници на пазара никога не познават движението на пазара. Те са bullish когато пазарът е bearish, и са bearish когато пазарът е bullish. Купуват високо и продават ниско. И като цяло губят от спекулациите. Компенсират с това, че печелят от дивиденди и дългосрочно нарастване на цената на ценните им книжа.

Аз съм odd-lot участник в българския християнски интернет. Все пропускам големите събития. Като ги открия, те са вече на по няколко месеца възраст. Затова и досега не съм участвал в тях. Намеря дискусия да участвам, напиша нещо, пък тя дискусията вече остаряла. Сега си имам това кръчме, и тук мога да си коментирам на воля вече погребани дискусии.

Пропуснал съм, например голямата дискусия относно Кит де Майо, започната от Тони Еленков. Аз не познавам нито Кита, нито Еленчето. Затова мога спокойно да говоря безпристрастно, само като гледам аргументите и доколко логични са.

Тони Еленков отрича, че Кита бил мисионер. Отрича, че бил имал някакво положително влияние за българското богословие. И твърди, че Кита бил хомосексуалист.

Аргументите за първите две са скучни: Кита не бил мисионер, защото мисионерът трябвало да започне християнска дейност в недокоснати от Евангелието райони. Това била библейската концепция. Вероятно някъде в Библията специално се прави разлика между докоснати и недокоснати от Евангелието райони, и специално се разграничава между мисионер и немисионер. Например, Павел би бил мисионер на едно място, и немисионер на друго място, защото едни места бяха докоснати, а други недокоснати. Например, в Рим Павел не би бил мисионер, защото не е бил първият да „докосне” географското място с Евангелието.

За отрицателното влияние на Кита аргументът е, че Кита научил своите ученици, че техните духовни наставници не разбирали нищо от християнство, богословие, църква и църковна динамика, и затова не било необходимо да им се покоряват. Това не е никакъв аргумент. Това е половин аргумент. За да стане пълен аргумент, Еленков трябва да докаже, че „духовните наставници” наистина разбират поне нещо от християнство, богословие, църква и църковна динамика. Това все още не е доказано; даже май има доста улики в полза на обратното. За да може да го докаже, Еленков трябва да представи стандарт, по който да го докаже. Да докаже валидността на стандарта си – библейска обосновка, вътрешна логическа обосновка, външни практически изпитания на стандарта. След това да покаже как „духовните наставници” наистина се съобразяват с изискванията на този стандарт. И едва след това да заяви уверено, че Кита бил излъгал.

Еленков не го е направил това нещо. Той приема за даденост, че „духовните наставници” разбират нещо от християнство, богослови, църква и църковна динамика, и си прави извода, че Кита лъже. Да де, но да приемеш нещо за даденост не е аргумент, а предразсъдък. Предразсъдъците нямат място в цивилизована християнска дискусия.

Най-интересно обаче е обвинението в хомосексуализъм. Това вече е нещо конкретно, силно, и трябва да се очаква, че Еленков се е подготвил да го защити. Уви.

Разбира се, след като прочетох обвинението, първата ми реакция беше да потърся някаква информация в интернет. Бях сразен. Досега не съм срещал име, което да не мога да намеря в интернет. Да не говорим за име на бизнесмен или мисионер, или библейски учител. Имах зловещото усещане, че невидима ръка е изтрила всички интернет записи с името на Кит де Майо. Стоях изумен, като Оби Уан Кеноби пред компютъра в Храма на Джедаите, когато разбра, че планетата Камино не съществува в архивите. Каква ли неуловима личност е този Кит?

Еленков също никак не помогна, поне в началото. В цели 70 коментара хората го питат, „Откъде имаш информация за хомосексуалните наклонности на Кит?” И той не отговаря. По едно време вече бях започнал да си мисля, че това мълчание май показва, че Еленков го знае от лични преживявания. Така де, всичко се случва. Където Майо, там и Зайо, че и Еленко. Иначе откъде Еленков ще има такава интимна информация?

След като дискусията се разгаря, Еленков излиза с втора статия. Започва я с невинната изненада на блондинка от виц, жизнерадостно възкликвайки: „Темата за Кит де Майо се оказа много гореща!” Как пък нямаше някой наблизо да го хлопне по главата с комплект книги от Дерек Принс, та да го събуди! Хъ, Тони, ти очакваше нещо друго да стане? Пускаш обвинения против една от иконите на посткомунистическия период на евангелското християнство в България, човека, когото половината евангелски християни биха канонизирали, ако бяха католици, който ги учеше на систематична теология по времето, когато баща ти питаше „Коя глава на Филимон?”, който за разлика от теб и баща ти живееше скромно и бедно като своите ученици... И се учудваш, че „темата била гореща”? Нямал си достатъчно мозък и зрялост да предвидиш резултата от твоите собствени действия и думи? Ами не ти ли е дошло тогава наум, че май също нямаш достатъчно мозък и зрялост да пишеш, или да бъдеш преподавател, или да се кичиш с титлата „пастор”?

И тогава Еленков ни дава източника на информацията си относно заигравките на Кита: Кита бил дошъл като бизнесмен в България, срещнал се с български бизнесмени християни, но им казал, че не иска да говори за християнство, и между другото поразходил пред тях новия си „приятел”. Вероятно за да ги изпълни със завист, че те не могат да имат такъв готин „приятел”. Бизнесмените са надеждни свидетели, но Еленков не може да им каже имената. Този разказ е любопитен и ми са иска да поразсъждавам върху него.

Бизнесмени се срещат за какво? За да говорят за бизнес. Обикновено единият убеждава другия да сключат някаква сделка. За да го убеди, той трябва да спечели доверието му. Това става най-лесно, като му покаже, че е загрижен за онези неща, за които другият също е загрижен. Например, ако искам да ви предложа сделка, и знам, че жена ви е в болницата и очаквате да ви се роди син, няма да започна разговора с бизнеса, а ще се поинтересувам как е жена ви, дали е родила вече, ако да, ще ви поздравя, ако не, ще пожелая безпроблемно раждане, и така нататък. Ако ви кажа от самото начало, че не ме интересува какво става с жена ви, едва ли мога да докажа, че ще се грижа за най-добрите ви интереси в бъдещия ни съвместен бизнес.

Какво знае Кита за християните бизнесмени? Те са първо християни, и после бизнесмени. Първо ги интересува вярата им. Кита се среща с тях да прави бизнес, и вероятно те от самото начало са го питали за вярата; едва ли са изчакали накрая да го питат между другото, „Абе ти не беше ли вярващ едно време?” Питат го те, и той им казва от самото начало: „За вярата няма да говорим.” Тоест, искам да правим бизнес, но да ви кажа направо, вашата първостепенна грижа – вярата в Исус Христос – не ме интересува, и не ми я пробутвайте. И очаква да ги убеди в нещо? Ами християнските бизнесмени колко ли са християнски, след като остават и разговорът продължава, въпреки че Библията казва, че с отстъпници от вярата даже не трябва да ядат, да не говорим да правят бизнес?

Не само това. Не само Кита е безразличен към вярата им, но и по някое време им показва, че е откровено враждебен на тази вяра, тъй като е вече хомосексуалист. И им показва новия си „приятел”. Мога да си представя картинката: От едната страна на масата християнските бизнесмени говорят за бизнес, от другата Кит и неговият „приятел” си хвърлят любовни погледи, от време на време се държат за ръчичка; Кит вади изящна розова пудриерка и нежно си напудря връхчето на нослето. И християнските бизнесмени седят и говорят за бизнес.

След тази случка християнските бизнесмени казват на Еленков, но веднага след това изведнъж полагат партизанска клетва за мълчание и се покриват в нелегалност. Кое ли ги е накарало да се крият? Определено не е Кит: Според Еленков той не криел афинитета си към силния пол. Тогава защо мълчат? Защо Еленков не им казва имената? Още по-интересно: Защо те самите не излязат публично и не разобличат Кита? Това ли е най-добрият начин да бъде разобличен един отстъпник от вярата и открит хомосексуалист – информация от трета ръка чрез позоваване на анонимни източници?

Както и да го мисля, нещо не издържа версията на Еленков. Не я е дообмислил. Като дънки „Панака” е, зашита с бели конци на външен тигел. Но е интересно колко други пастори го подкрепят. И те ли са толкова интелигентни като Еленков?

Ами и те я. Всичките накуп нямат Тоооооничко мозък, колкото за един пияч в Кръчме Реформация.

Кой каза наздраве!

2 коментара:

Анонимен каза...

Чорбаджи, а добр ден.

Убаво си го казал, очи у очи. Е па, ако ти се нрави и аз акъл да дам малко :)

Едно подзаглавие с истинските имена, за да излизат нещата в търсачката. Че много хора прочели на Ленчето статията а ти се чудиш защо кръчмето ти празно :)... Иначе аз рових, рових и накрая се оказа че и твоят блог съм отворил... но не помня от къде.

bogoizbrania каза...

Понеже аз се борех с "обратната" теория на няколко места ето нещо, което ме оборва.
http://www.mensfashionbyfrancesco.net/Francesco.aspx


https://p.twimg.com/AstgolFCAAM-HRW.jpg:large