вторник, август 21, 2007

На борсата


На борсата

Бил съм самоук -- не крия
и доброволец към Спец Наз-а,
мога самозванците да бия
и грубо да им мачкам праза!

Не съм платен, не се продавам --
на тренинг съм при Господаря
и селски баници раздавам,
на кмета, попа и овчаря!

Е, нямам куп образования,
прост съм -- на души ловджия,
с култура "Разплачи-компания"
и речникът мий пиперлия!

Бащата Е шахторинач --
мноо як съм във рацете,
моа да са цаня за ковач,
или охрана към овцете!

19. 08. 2007 г.
Прага

6 коментара:

VladiSD каза...

Стихотворение е лирично, най-често римувано литературно произведение. Стихотворната реч се дели на стихове — обикновено къси речеви отрязъци, възприемани като съизмерими и съпоставими. Поредицата от силни (ударени) и слаби срички в стиховете определя квква е стъпката.

В класиките "Илияда" и "Одисея" на Омир е използван стихотворен размер, при който стиховете се състоят от шест стъпки (хекзаметър). Обикновено първите пет стъпки се състоят от три срички - първата дълга, а другите къси (дактили) или само две дълги (спондеи). Последната стъпка се състои от две срички - първата дълга, втората къса (хорей) или две дълги.

Ямб е термин в поезията, означаващ двусрична стихотворна стъпка, при която силната позиция е представена от втората, ударена сричка (U_). Съществуват различни видове ямбове според броя на стъпките в стиха. Най-често използваните са тристъпният, четиристъпният и петстъпният ямб, докато едностъпни и двустъпни са почти невъзможни.

Пример за тристъпен ямб: U— | U— | U—

Успех, пари и власт
всеобщата ни страст.
Не щял ги някой?
Ех, желаем му успех.

„Успех, пари и власт“, Марко Ганчев


Можем ли да определим каква стихотворна стъпка е използвал авторът?

Бил съм самоук -- не крия
_U | UU_ | U_U (8)
и доброволец към Спец Наз-а,
UUU_U | __ | _U (9)
мога самозванците да бия
_U | UU_UU | U_U (10)
и грубо да им мачкам праза!
U_U | UU_U | _U (9)

силна, слаба; слаба, слаба, силна; слаба, силна, слаба.
слаба, слаба, слаба, силна, слаба; силна, силна; силна, слаба.
силна, слаба; силна, силна, слаба, силна, силна; слаба, силна, слаба.
слаба, силна, слаба; слаба, слаба, силна, слаба; силна, слаба.

Стъпката е корен квадратен от 3.142857 и не се повтаря в нито един останалите стихове:

Е, нямам куп образования,
__U | _U | UU_UU
прост съм -- на души ловджия,
_U | UU_ | U_U
с култура "Разплачи-компания"
U_U | UU_ | U_UU
и речникът мий пиперлия!
U_UU | UU | _UU

Бащата Е шахторинач --
U_U | _UU | U_
мноо як съм във рацете,
_U | ___ | U_U
моа да са цаня за ковач,
_U | UU_U | UU_
или охрана към овцете!
U_ | U_U | _ | U_U

Не става още ясно и какво се опитва да каже лирическият герой и какво има да каже на нас?

Анонимен каза...

ha ha ha, brawo Vlad. Ne moje da se udyrji Uragana i towa si e:)

URAGANNNN каза...

Влади:) твоите математически сметки явно са професионално точни:) и по тая логика най-хубавите стихове-съвършено подредени и украсени, би ги написал компютър-просто му задаваш темата, желаните думи и той си генерира шедьоври:) аз не съм ни компютър, нито професионален словослагач който не може да спи ако му е преплетен хорея и тнт. Даже не съм си правил труда да изучавам стъпките:) просто пиша селска поезия за нормални хора:) и то без да пестя от съдържанието с цел да ми е Убава формата:)
Аде ся ти напиши нещо красиво пък аз ще благоговея пред балетните ти стъпки:)
Какво е искал да каже лирическият герой?
Та той се отъждествява с определена група личности, които си приличат по дадени характеристики, търси работа на борсата и тва е нещо като неговата автобиография:)

Коя е борсата?

Какво той казва на вас?

Казва например каква е разликата между самоук и самозванец, кмета попа и овчаря са символи на светска, попска и пасторска власт, баниците са удари, има ударение на образованието, с цел да се осмее хуманистичният стремеж на някои да се накичат със светски ценности външно, вместо да направят въртрешният си човек според Божиите изисквания.
Лиричният герой не е на заплата:) доброволец е:) и не се продава на голяма организация със зелени пагони:) Бащата е шахторинач? тва е сравнение от един мой разказ-"На баня" се казва-ето ви и откъс, за да няма недоразумения:)



Та да се върнем към човекът, който много обичал да ходи на баня. Веднъж той нямал работа и подранил пред банята - било отворено, нямало ни теляк, ни служители, нито искали проценти за вход. И човекът от любопитсво влязъл навътре, за да види как е устроена банята. Докато разглеждал, се замислил в себе си: "Абе кой всъщност е тука собственикът на тая баня? Явно ще да е телякът - заключил в размислите си кандидат-баняджията - щом той командва парада!"

Та Мръсен - така се казвал човекът, някак си пропуснал да помисли над факта, че ако телякът е на заплата, то значи че не е собственик (а, забравих да кажа, че докато телякът обслужвал клиентите, той бил облечен, а те - голи - за да им се вижда мръсното, но така и никой не разбрал защо телякът е облечен - нали уж е жега в банята и никой не знаел дали под дрехите телякът е чист -- но всички предполагали, че е - нали все пак работи в банята).

Та Мръсен чул шум и видял една отворена врата - тя водела към подземието и той слязъл, за да разбере откъде идва шумът. Влязъл вътре в едно много обширно мазе, кадето било пълно със шахти. Там видял един много окаян човек със оплескани (явно бели) и вонящи дрехи, да рине шахтите със една голяма лопата и да товари тинята в количка, която после изкарвал нанякъде си.

Мръсен си рекъл: "Хмм, ама,че мизерен човек, как само вони, сигурно е някой необразован бедняк, за да работи като чистач на шахти!".
Чистачът бил гневен - ринел със замах тинестите шахти и едновременно със това плачел.
Мръсен много се зачудил - как така хем гневен, а хем и плаче...Чистачът се обърнал внезапно към Мръсен и му казал строго:
-- Какво гледаш?
Мръсен се стъписал от тази строгост - видяло му се дори грубо такова отношение от един мизерен шахторинач и му отвърнал дръзко:
-- Ами гледам си ,бе! Що, да не е забранено?
--Ами като гледаш, ела поне да видиш ти какви си ги натрупал за толкоз години ходене на баня!
-- Е, кво съм натрупал бе?
-- Ами мръсотии, бе, какво друго -сопнал се Чистачът.
-- Аве ей, Чистач долен, какво ми се правиш на страшен тука,а? Аз съм редовен член на банята, давам си 10 процента, имам си сапун, хавлия и джапанки и в басейна влизам измит, я там си натискай лопатите, че от мойте пари ти плащат заплатата - кипнал Мръсен.

Чистачът го погледнал тъжно и казал:
-- На мен не ми плащат заплата...
--Е как да не ти плащат,ве ,лъжец - разкрещял се Мръсен - всеки тук е на заплата, сигурно не си вършиш работата - затова, пък може и да те уволнят! Ти откога си тука на работа?, подсмихнал се иронично Мръсен, гледайки оплесканият смешник пред себе си.
-- Ами Аз не Съм на заплата, Аз Съм Собственикът на банята, Аз я построих и пуснах горещата вода!

Мръсен се изблещил:
-- Ай стига вее, ти на къв се правиш, не ти вярвам - докажи ми...
-О.К -казал Чистачът - ела по-близо тука.
И му показал тефтерите със сметките на всички членове, показал му договора и цената, която платил за да построи банята Си, показал му ключовете от портите и много фотографии от строежа на банята и накрая му показал една шахта - на нея пишело "Мръсен".

Мръсен направо се изшашкал и объркал, сетил се как презрително се държал с Чистача, не знаел какво да каже нито направи...

Собственикът казал:
-- Не бой се, разбирам те, не си Ме познавал, затова и си помисли за Мен така! Но сега вече Ме знаеш, прочее, ела погледни за тези години баняджийство, какво си натрупал!
Мръсен погледнал шахтата носеща неговото име и потънал в земята от срам.
-- Това твое ли е? ,попитал го Собственикът.
-- Миии, мии... мое е... - хъката-мъката смутолевил Мръсен и после бурно запротестирал:
-- Ама аз съм чист - ходя на баня и, и, и...
--Чакай, чакай -усмихнал се Собственикът - знам това, нали затова Съм построил банята -за да си чист, но ти Ми кажи, след като се къпеш, защо в твоята шахта има мръсотии, които въобще не си измил?
--- Мии, мии - замикал пак Мръсен - мии, мии...
--- Ами защото си се къпал с хладка вода, затова - обяснил му Собственикът на банята и го завел да види крановете на Извиращата Вода.

Мръсен забелязал как един кран със студена вода бил скрит зад Големият Кран със горещата.
-- Този кран - извикал Собственикът - е човешко дело, не Съм го сложил АЗ!
-- Е как тъй? - недоумявал Мръсен.
Ако не сте го чели, ще го пусна при интерес:)
Не смятам да ставам поет от класа-явно не ми стига силицата за това:) и просто пиша несъразмерни творби за ценители-ценители не на формата, а на смисъла зад символите:) Мерси за критиката:)

Rumiana каза...

Какво е искал да ни каже авторът?
Да почетем и да видим.
Лирическият герой се извисява над евангелското стадо със своята самоукост, сила и особена призваност,един истински антипод на самозванците. Към самозванците той питае дълбока и несъкрушима омраза, дотолкова че стиховете му крият нескрита заплаха за сексуална агресия: " мога самозванците да бия
и грубо да им мачкам праза!".
Второто качество на лирическия герой е че не му се плаща за бой, охрана и лов.
Третото е че не е от село, а от Прага.
В заключение, долавя се основната идея за пълно физическо и сексуално превъзходство на автора.

URAGANNNN каза...

Ттцтцтццт ти направо Хищникът го изкара ве:) да мачкаш праз, да газиш лук или да надрънкаш хлопката на някой-в тва няма нищо сексуално :) тва е народен жаргон и значи в случая словесен бой, не физически:)
второто качество за неплащането значи че лирическият герой не е зависим и не му дърпат конците от некое комунистическо ръководство, омраза не питая-виж отвращение+гняв-да.

Евангелското стадо не съм го направил аз такова, самоукостта ми е намиране на граници на собствен риск:) а не както стадото да живее от втора ръка чрез нечия личност наречена "пастора"

От село съм:) само живея в Прага

Анонимен каза...

Предлагам да се направи анализ и на песните на Давид ("Псалмите"), за да се види дали те имат някаква стойност или са съвсем непрофесионално написани - като са потъпкани всякакви гръцки стъпкови повеления - и заслужават да бъдат отхвърлени най-сетне. Евентуално може да ги заменим с Омир, а защо не и с Христо Ботев.